Monday, November 2, 2009

Mendeley – Web 2.0 for forskere

I det siste har jeg stadig oftere sett Mendeley som et bokmerkealternativ på forskningsrelaterte nettsteder, og særlig de som operer innen open access, som for eksempel arXiv.
Mendeley er gratis software for forskere som består av to deler; Mendeley Desktop for å håndtere og dele vitenskapelige publikasjoner (fungerer omtrent på samme måte som EndNote, RefWorks ), og Mendeley Web, som er et sosialt nettverk der forskere kan utveksle erfaringer og resultater med andre forskere som jobber innen samme felt.

I to intervjuer med henholdsvis Labtimes (2008) og STweM (2009) snakker grunnleggeren av Mendeley, Viktor Henning, blant annet om hva han mener gjør Mendeley forskjellige fra andre nettsteder, og hvilke potensialer han mener Mendeley har.

Jeg tror dette er en software som vi vil se mer av fremover, og som det absolutt er verdt å merke seg for alle oss som jobber et eller annet sted innen formidling av forskningslitteratur.

Mendeley var vinneren av Plugg Start-Ups Rally 2009.

2 comments:

  1. Takk for tipset. Dette ser morsomt ut og minner litt om Zotero. Over 1000 referansestiler er ikke verst heller.
    Skal vi prøve det ut?

    ReplyDelete
  2. Ja, jeg har sett litt på webdelen. Stort sett biologer som er brukere ved UiB. Jeg har ikke sett på referansehåndteringsdelen, men tenkte jeg skulle kikke litt på den og.

    ReplyDelete